Snooze eller inte

Klockan väcker mig 05:20. Jag trycker per automatik på snooze-knappen men minns naturligtvis gårdagkvällens löfte till mig själv.

Upp och hoppa!

Motvilligt reser jag mig upp. Smyger ut ur rummet och stänger dörren bakom mig. Där ligger kläderna. Strumpor, shorts, sport-bh och ett linne. Och cykelskorna.

Maräng tittar på mig – hon tror inte sina ögon! (Tack för påminnelsen, så längesedan alltså). Walte lägger tillbaka huvudet på täcket,vid husses fötter, inga planer på att gör morgon än.

Jag fyller en flaska vatten och sätter mig på cykeln.

30 minuter och 14,5 kilometer senare är jag pigg och om inte glad, åtminstone munter.

Duscha. Väcka barnen, äta frukost. För första gången på länge hinner jag läsa GP. Jag är på jobbet nio minuter före arbetsstart.

På jobbet berättar kollegan entusiastiskt om testet som visats på TV igår kväll (Vetenskapens värld), testet som avgör om du ”kommer att få ett friskt åldrande”.

1) Stå upprätt, korsa benen,  sätt dig ner på golvet.

2) Res dig upp ur samma ställning från golvet  – med benen i kors.

Händerna får naturligtvis inte röra marken.

Jag frågar kollegan om det inte är på ett ben del 2 ska utföras, såsom min pappa alltid testar mig och mina barn en gång om året. Nej man har benen i kors.

Äntligen är arbetsdagen slut. Väl hemma hinner jag knappt få av mig skorna så ivrig är jag.

Jag klarar det. Provar några gånger bara för att vara säker på att jag utfört testet korrekt. Även på ett ben kommer jag upp-  i år också.

Testet ger 5 poäng om man klarar del 1 och 5 poäng om man klarar del 2, dvs. maximalt 10 poäng. Att sätta i ett knä eller ta i med en hand ger avdrag. Personer som uppnår 10 poäng kommer att ”få ett friskt åldrande”. Får man lägre poäng ska man börja fundera allvarligt på hur man kan få en bättre hälsa.

Jag är en riktig periodare vad gäller träning. Jag har tränat sedan 15-års ålder, ibland för mycket men oftast för lite. Jag taggas av resultat och tappar sugen om jag inte når upp till de resultat/krav jag ställer på mig själv.

Senaste rönen säger: rör på dig 60 minuter om dagen. Och den nya rökningen är: stillasittande.

Kollegan berättar vidare om programmet som sänts.  Stress är – vår tids folksjukdom nummer 1 –  och nu vet man också med säkerhet: stress förkortar livet. I programmet visas exempel som gör att stress minskar. Ett exempel är husdjuren. I en stressfylld situation  sänks direkt en persons stressnivåer, om man tar in personens hund.

Maräng ligger i mitt knä med tassarna i taket. Walte på hyllan framför mig. Becky är i snickerboa. Trots löp har hon ännu inte accepterat Walte. Kanske i morgon, kanske i helgen.

I helgen ska både Walte och Becky ”ut och tävla”. Jag ser framemot kombinationen av stress och avkoppling –  tävlingsnerver möter hotellhelg. Lagom stress är aldrig skadligt, det är när vi inte hittar avkopplingen därefter som gör att vi tar stryk.

Håll tassar och tummar 🙂

Nu ska jag se programmet kollegan berättade om, det hittar du här:

http://www.svtplay.se/video/11961142/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-avsnitt-1-3?start=auto

Maräng – alltid med | Copyright © 2017 Jessica Olsbo | All Rights Reserved

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked